Logo Universiteit Utrecht

Educate-it bij REBO

Podcasts zijn een ruwe diamant, die we kunnen gaan fijn slijpen - Willem Janssen

Willem Janssen (RGL) is universitair docent en onderzoeker bij PPRC en RENFORCE. Zijn onderzoek richt zich op de verbetering van het Europees en Nederlands aanbestedingsrecht met een nadruk op maatschappelijk verantwoord aanbesteden én inbesteden. Om de kennis over het aanbestedingsrecht voor een breder publiek toegankelijk te maken, besloot hij in 2018 te starten met het maken van een podcast. Ondertussen heeft zijn podcast Bestek - de Aanbestedingspodcast per aflevering gemiddeld zo’n 250 luisteraars. Zo maakte hij recentelijk een podcast over COVID-19 en aanbesteden. Hoe kwam de podcast tot stand en hoe kan deze bijdragen aan onderwijs?

Lacune
‘Ik luister voor mijn werk heel veel podcasts. In 2018 merkte ik dat er om me heen steeds meer mensen podcasts gingen luisteren en dat ze ook op de fiets of in de auto naar podcasts luisterden. Ik volgde al podcasts van een aantal buitenlandse universiteiten en besefte me: het is wel gek dat we daar nog niks mee doen bij onze faculteit! Er was dus eigenlijk een lacune in de wetenschap wat betreft podcasts en zeker binnen mijn vakgebied, want daarvoor bestonden nog geen podcasts. Ik zag het als een mogelijkheid om dit gat te vullen. Bovendien is het natuurlijk de ideale manier voor studenten en professionals, maar ook wetenschappers, om in de tijd waarin ze normaal niets doen, bijvoorbeeld tijdens het reizen of tijdens het koken, wat kennis of discussie tot zich te nemen. Zeker in deze tijden van de COVID-19 crisis is het mogelijk om met podcasts digitale discussies aan te gaan met andere wetenschappers.’

Pionieren
Het maken van een podcast is geen sinecure. Al eerder schreef Willem uitgebreid over zijn ervaringen in een blog, die hij vorig jaar online zette. ‘Op een gegeven moment dacht ik: ik ga het gewoon proberen. Het was een beetje pionieren binnen Rechtsgeleerdheid. Ik heb van RENFORCE geld gekregen om wat spullen aan te schaffen en ben toen via YouTube van alles gaan uitvogelen. Er is ongelooflijk veel tijd in gaan zitten, maar het was wel super leerzaam. Mijn route was zeker niet de makkelijkste manier om het te gaan doen. Ik merk nu, en dat is wel heel leuk, dat er momentum begint te ontstaan. Er is nu een podcaststudio op de Uithof en een studio in de binnenstad en er ontstaan steeds meer initiatieven. Ik hoop dat studenten en professionals podcasts gaan luisteren endat ze weten dat ze bij de Universiteit Utrecht of de faculteit REBO moeten zijn voor goede podcasts.’

Podcasts gebruiken binnen onderwijs
‘Mijn ervaringen met het voorschrijven van podcasts in het studenten- en executive onderwijs zijn heel goed. Podcasts zijn een hele goede manier om moeilijke materie toegankelijk te maken. Ik schrijf podcasts voor als voorgeschreven en aanbevolen stof. Je ziet dat studenten veel sneller de echte problematiek uit de stof halen en ook de context snappen. Een podcast is een manier om bepaalde stof te kunnen bediscussiëren en zorgt ervoor dat ze zich kunnen visualiseren hoe ze dat zelf zouden doen. De geschreven teksten blijven natuurlijk relevant, maar komen sneller tot leven door eerst een podcast te luisteren. Daarnaast kun je analytische- en spreekvaardigheden trainen door studenten zelf podcasts te laten maken. Ook kan het dienen als toetsvorm binnen een vak. De inzetbaarheid van het middel is heel breed. Het potentieel van de podcast in het onderwijs kan dus nog beter verkend worden. Ik denk dat we daar nog veel terrein kunnen winnen.’

Kennis delen

‘Ik wil mensen graag helpen, vandaar ook de blog die ik schreef over mijn eerste ervaringen. Omdat ik zoveel vragen kreeg over podcasts, organiseerde ik er samen met Katherine Fortin een webinar over. We verkenden in deze webinar wat podcasts zijn, waar je praktisch aan moet denken, maar ook waarom het nuttig is . Alles wat je als docent leert kost tijd en is soms spannend. Dit geldt voor podcasten, maar ook voor de andere tools van Educate-it. Als je er eenmaal mee bezig bent en snapt hoe het werkt, is het veelal de investering meer dan waard. Je kunt er jaren van profiteren. Podcasts binnen de wetenschap zijn een ruwe diamant, die we in de komende jaren kunnen gaan fijn slijpen. Er is nog genoeg ruimte voor groei en innovatie. We moeten een ecosysteem creëren waarin we elkaar echt helpen om dat voor elkaar te krijgen.’

Kijk hier de webinar 'Podcasting in Science' terug.

Share