Logo Universiteit Utrecht

Educate-it bij REBO

‘Eindelijk weer je energie kwijt tijdens colleges!’

Begin september hebben een aantal docenten al gebruik kunnen maken van een van de door het AV-team ingerichte zalen voor digitaal onderwijs. Etzel van Dooren (RGL) en Tony Barshini (RGL) delen hun ervaringen.

Etzel van Dooren in de dynamische onderwijszaal

Etzel van Dooren (RGL) maakte gebruik van de dynamische onderwijszaal op Janskerkhof 15a. In deze zaal krijgen docenten de mogelijkheid om zelf, door het gebruik van voetpanelen, de camera te bedienen en verschillende camerastandpunten te kiezen. Etzel wijst op de eenvoud van het systeem en zegt dat de grootste winst is dat hij de vrijheid heeft om rond te lopen in de collegezaal terwijl de camera hem volgt. ‘Ik hoef niet meer stil te zitten en kan eindelijk mijn energie weer kwijt tijdens colleges!’. Daarnaast maakt het systeem het mogelijk om gebruik te maken van het whiteboard en de PowerPoint presentatie in de collegezaal, zodat je deze niet via de videoverbinding van Teams hoeft te uploaden voor studenten. Etzel: ‘Hierdoor blijf je in Teams de gezichten van de studenten zien. Het is fijn om te zien hoe je verhaal bij studenten binnenkomt zodat je daarop kan reageren.’

Voetpedalen op Janskerkhof 15a

Tony Barshini (RGL) heeft gebruik gemaakt een door het AV-team ingerichte zaal op Janskerkhof 2-3. Deze zaal biedt een videoverbinding aan met opname-apparatuur. ‘Afgelopen maand ben ik als junior docent begonnen bij de Universiteit Utrecht. Het is een hele bijzondere en spannende periode om als junior docent te starten, nu een groot deel van het onderwijs online wordt aangeboden. Vanaf het begin was het duidelijk dat het vak waarbij ik momenteel betrokken ben, Inleiding Staats- en Bestuursrecht, volledig online zou worden aangeboden. Ik moest mij dus voorbereiden op zeven weken online onderwijs geven vanuit mijn tamelijk kleine (studenten)kamer. Toen ik via Bald de Vries, Onderwijsdirecteur van de bachelor Rechtsgeleerdheid, te horen kreeg dat er op Janskerkhof 2-3 onderwijszalen zouden worden ingericht voor het verzorgen van online onderwijs, was ik meteen geïnteresseerd. Ik schreef mij in en sprong daarmee in het diepe: ik ga een hele nieuwe manier van onderwijs geven ontdekken. Een mooie uitdaging voor een beginnend docent!’

‘Ondertussen zijn wij vijf weken verder en ik ben zeer te spreken over deze nieuwe manier van lesgeven. Het aanbieden van onderwijs op deze manier is – naar mijn mening – zeker van meerwaarde voor de studenten en de docent zelf. Het is te merken dat de studenten het prettig vinden om een docent te zien, die in een ‘echt’ klaslokaal staat en daar de uitleg doet. Ik kan door het lokaal lopen, gebruikmaken van het fysieke whiteboard en op de grote schermen zie ik alle studenten voor mij. Het zorgt allemaal voor veel interactie en lukt mij goed om een overzicht over de groep te houden. Op het grote scherm zie ik snel of studenten opletten, iets niet snappen of een vraag hebben. Ook voor mij als (beginnend) docent is het lesgeven vanuit een klaslokaal prettig. Ik kan hier mijn energie en enthousiasme beter kwijt en ik merk dat ik sneller in gesprek en contact kom met mijn studenten.’

Tony ziet wel een toekomst weggelegd voor deze nieuwe manier van lesgeven: ‘De komende tijd ben ik van plan om mijzelf verder te ontwikkelen als ‘online’ docent en ik hoop zeker dat het concept van dynamische onderwijszalen over de hele universiteit zal worden uitgerold.’ Etzel merkt op dat het dynamisch digitaal onderwijs het beste een regulier college met studenten benadert. ‘Dat is misschien wel het grootste compliment wat je de bedenkers kan maken’.

Tony Barshini met op de achtergrond zijn studenten

Share