Logo Universiteit Utrecht

Educate-it bij REBO

‘Tools zijn een leuke manier om interactie in het onderwijs te stimuleren’ – Friedemann Polzin (USE)

Friedemann Polzin

Als frequente bezoeker van de Online Lunchbites, het Broodje Onderwijs en workshops van Educate-it verzamelt Friedemann Polzin (USE) al een tijd informatie over allerlei vormen van online onderwijs en de tools die hiervoor beschikbaar zijn. De vergaarde kennis gebruikt hij binnen zijn onderwijs en van de meeste tools weet hij ondertussen wel wat af. Geen wonder dat Onderwijsdirecteur Marcel Boumans hem daarom vraagt om het programmateam van REBO Educate-it te komen versterken. Gelukkig wilde Friedemann dat graag doen en zijn we blij hem te mogen verwelkomen in ons team.

Friedemann vertelt: “Ik ben natuurlijk innovatie- en ondernemerschapseconoom en daar zie je ook veel onzekerheid en nieuwe dingen. Er is geen ander advies: het is gewoon proberen en dan gebruiken. Ik was bij een aantal bijeenkomsten van Educate-it, bijvoorbeeld over Revisely, wat toen nieuw was, en over Peergrade. Daarna begon ik dan de tools in te zetten voor mijn cursussen. Ik maak nu gebruik van PeerGrade, PeerWise, FeedbackFruits, Mentimeter en natuurlijk Teams. Ik heb eigenlijk nooit echt slechte ervaringen gehad met tools waar ik tijd in heb gestoken, dat ik ze dan daarna niet meer wilde gebruiken.’ Doordat Friedemann zoveel tools gebruikt, wil hij graag zijn ervaringen delen met collega’s. ‘Ik wil in de rol van ambassadeur leren hoe het bij andere departementen gaat en samen ervaringen uitwisselen. Deze ervaringen kan ik dan binnen USE weer verder verspreiden. Ik merkte dat er vaak niet de juiste informatie was bij bepaalde collega’s. Ik hoorde ook dat andere collega’s tools al langer inzetten op eigen initiatief, zonder steun.’  Hier wil Friedemann graag verandering in brengen: ‘Je moet natuurlijk kijken waarin je ondersteuning kunt krijgen van Educate-it. Je kunt proberen zelf tools in te zetten, maar normaal gesproken is er wel een reden waarom de ene tool beter is dan de andere, of waarom een tool vervangen wordt. Ik voel me eigenlijk altijd super gesteund door Educate-it.’

Met de komst van het coronavirus veranderde er ineens van alles binnen het onderwijs. Waar online onderwijs voor sommigen nog meer de uitzondering is, wordt het nu de regel. Voor Friedemann valt de aanpassing, doordat hij al zoveel online doet, eigenlijk wel mee. ‘Voor mij was alleen de situatie vervelend om thuis in plaats van op kantoor te zitten. Qua werk was het een beetje schakelen, maar ik had natuurlijk al een beetje zicht op wat er allemaal bestond qua tools om bijeenkomsten te vervangen. De switch zelf vond ik eigenlijk grotendeels positief.’ Vanuit zijn rol als lid van het programmateam verspreidt hij onder collega’s zo veel mogelijk informatie over tools en (online) bijeenkomsten en gebruikt hiervoor ook een Teams kanaal voor USE docenten. ‘Ik heb wel gevoeld dat mensen die in periode 3 en 4 geen onderwijs hebben gegeven, dat best wel spannend vonden hoe dat zou gaan in september. Ik hoop dat ons Teams kanaal hen hierbij heeft geholpen.’

Voor studenten was de nieuwe situatie ook een beetje wennen. ‘Studenten hebben het denk ik gewaardeerd hoe veel inzet we hebben laten zien. Ze vonden het fijn dat alle colleges online stonden, het materiaal online beschikbaar was, en waren blij met de flexibiliteit. Ik vind dat de tools een leuke manier zijn om interactie binnen het onderwijs te stimuleren en om studenten te motiveren dingen zelf te ontdekken. Door interactie en discussie leren studenten om kritisch te reflecteren. Dat vind ik een van de belangrijkste vaardigheden. Bijvoorbeeld bij FeedbackFruits ‘Interactive Documents’ moeten studenten zich echt goed voorbereiden door de vragen op de discussion threads die je ernaast kunt zetten te beantwoorden. Er zijn nu eigenlijk nog meer mogelijkheden voor studenten om binnen een cursus actief bij te dragen dan het jaar hiervoor.’

Ondanks alle positieve ervaringen hoopt Friedemann in de toekomst ook snel weer ‘offline’ onderwijs te kunnen geven. ‘Ik hoop dat we weer meer onderwijs op locatie kunnen geven, zodat we de studenten kunnen zien. Het is echt anders. Ik ben heel groot voorstander van allerlei digitale tools, die kunnen je onderwijs echt verrijken. Maar je hebt aan de andere kant heel veel aspecten aan leren en je als mens ontwikkelen, zoals karaktervorming, sociale interactie en social responsibility, die we ook als vaardigheden willen meegeven. Al die services die we nu aanbieden blijven hopelijk bestaan, want daar zullen studenten veel profijt van hebben, maar hopelijk kan dit in de vorm van blended learning.’

Share